fredag 17 september 2010

Hotfullt gäng trängde sig in i valbås

POLITISKA TRAKASSERIER På torsdagseftermiddagen trängde sig ett gäng tonåringar in i valbåsen i Älvstrandens bibliotek på Lindholmen i Göteborg. En av väljarna uppfattade händelsen som att gruppen ville förhindra väljare att rösta på Sverigedemokraterna. Han kände sig även hotad utanför lokalen.

- De gick in i mitt bås där jag stod och röstade för att se vilka valsedlar jag hade. Samma gjorde de med mannen bredvid mig. Då mannen bredvid hade lappar från SD började de hetsa mot honom. Det stod gäng utanför vilket gjorde det mycket obehagligt. Hade jag röstat på SD hade hela gänget vetat om det. Jag anser att detta är oerhört kränkande och att det borde finnas vakter på vallokaler där det finns risk för att bli utsatt för hot, säger väljaren.

Kent Larsson, röstmottagare, såg delar av intrånget och sa till gänget att de hade inte där att göra, i synnerhet som de inte hade röståldern inne. Även Valnämnden i Göteborg anser det är allvarligt och överväger en polisanmälan.

- Att göra som dessa unga pojkar, gå in bakom en skärm till väljare som står och röstar, är en oerhört allvarlig förseelse. Även om vi uppfattar att ungdomligt oförstånd ligger bakom händelsen handlar det om brott mot vallagen. Vi tror också att vi kan identifiera ungdomarna, säger Valnämndens kanslichef, Bill Werngren.

GP

PrintFriendly Share/Bookmark



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt