onsdag 15 september 2010

Jan Björklund: Jag är inte främlingsfientlig

DUBBELMORAL I dagens chatt på Aftonbladet med Jan Björklund fick Folkpartiets ledare en fråga från "Jocke, Huddinge". Bakgrunden till frågan är att programledarna Jenny Östergren och Malou von Sivers gick hårt åt alliansens partiledare i TV4:s utfrågning i går kväll.

I programmet ilsknade Björklund till när Jenny Östergren radade upp FP-förslag på integrationsområdet som gynundersökning av unga flickor, direkt utvisning av invandrare som begår brott och kortare föräldraförsäkring för barn som fötts i andra länder. Jan Björklund upplevde att han anklagades för att var främlingsfientlig: – Nu går du väldigt långt i dina anklagelser, sa han och pekade ilsket på Jenny Östergren.

Chatten:

”Jocke, Huddinge”:

Jag undrar vad ditt svar är beträffande frågan du fick i debatten. Om medlemmar i ditt parti skapar en massa förslag, som i sig kan betraktas som invandrarfientliga, skall man då inte kunna avkräva dig ett svar som partiledare för samma parti? Och detta utan at du skall börja konstra. Jag tycker det var du som förolämpade reportern! Jag vill gärna ha ett svar på frågan hon ställde.

Jan Björklund chattade tillbaka:

Jag tycker man måste kunna diskutera integrationspolitik i Sverige på ett avspänt sätt. Bara för att man är kritisk till delar av integrationspolitiken är man inte invandrarfientlig.

Läs gärna Jan Björklunds svar både en och två gånger till.

Direkt efter programmet intervjuades bland annat Jan Björklund och Maud Olofsson (C) på Aftonbladets webtv:

De försökte kleta på mig och mitt parti att vi var främlingsfientliga. Det är precis den typen av inlägg som gör att många inte vågar diskutera integrationspolitik, sa Jan Björklund.

Jag håller med Jan när han säger att vi måste få diskutera de här [invandrings-] frågorna, för jag tror att det värsta man gör är att tysta ner, sa centerledaren Maud Olofsson.

Slutsatsen måste väl i konsekvensens namn bli att Jan Björklund och Maud Olofsson aldrig, aldrig mer kommer beskylla Sverigedemokraterna för att vara främlingsfientliga – inte utan att sakligt peka ut vad i SD:s partiprogram och framlagda förslag som de anser vara främlingsfientligt i motsats till partiets kritik mot den förda invandrings- och integrationspolitiken?

Sjuklöverns hyckleri når oanade höjder för var dag som går. Men tack och lov är det uppenbart att fler och fler svenskar ser igenom de rödgrönas och alliansens dubbelmoral och floskler.

PrintFriendly Share/Bookmark




Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt