tisdag 1 mars 2011

Husbybadet en uppföljning

HUSBYBADET Sedan vi lade upp posten om händelserna på Husbybadet den 20 februari har det stormat rejält kring ämnet på nätet. Tyvärr har hela historien mer eller mindre kapats av grupperingar fjärran från PI, som både förvanskat och överdrivit innehållet. Dessutom hölls någon form av demonstration för några dagar sen utanför boendet där de misstänka gärningsmännen, så kallade ensamkommande flyktingbarn, uppehåller sig. Det skanderades och ägg kastades på fasaden. Detta var långt ifrån vår förhoppning med posten.

PI tar bestämt avstånd ifrån de högerextrema grupperingarnas hetsande, äggkastande och hot. Det talas om gruppvåldtäkt, detta är inget vi någonsin skrivit att det rört sig om. Även en video på engelska ska cirkulera. Polisresurser som skulle behövts bättre någon annanstans används nu till boendet. Vi ser hellre att rättvisan har sin gilla gång.

Vår förhoppning var snarare att uppmärksamma och sätta press på gammelmedia, som till i dag valt att tiga om hela historien. Det som dock fick dem att ta bladet från munnen var att förmedla bilden av de ensamkommande som offer, vilket är ytterst beklagligt och typiskt för svensk media. Aftonbladet fokuserar på den äggkastande pöbeln i sin artikel.

TT rapporterar i kväll om fallet. I en nedkortad version hos Länstidningen Södertälje nämns dock inte ens orsaken bakom:

Polisen misstänker hets mot folkgrupp sedan en grupp aktivister kastat ägg och skrikit slagord utanför ett boende för ensamkommande flyktingbarn i Solna. Nu hotar man att ge sig på boendet igen.

Mamman som skrev till oss säger så här på Flashback:

Jag är mamman som skrev mejlet till PI. Det är bla min dotter som är en av dom drabbade. Min man har följt denna tråd och har varit en av dom närstående som har skrivit. Jag vill även dementera att det rör sig om en gruppvåldtäkt. Det som skedde är exakt det som PI har skrivit, flickorna utsattes för händer på kön och bröst och flyktingbarnen tryckte sig mot dessa på ett mycket obehagligt sätt. Misshandeln är bestående av puttar och nedtryckningar under vattnet. En av pojkarna blev även av med sina badbyxor.

[...]

Enligt min dotter så är det ännu okänd hur många av dessa 20 som var aktiva i övergreppen,polisen förhör alla för att utröna och finns det övervakningsbilder så lär dom granskas noga. Min dotter var med under vissa delar av förhöret,hon stod utanför i receptionen där flyktingbarnen befann sig (i ett avgränsat rum). Hon hörde då hur deras ledsagare sagt någonting i stil med " vi sa åt dom innan att inte ge sig på andra badgäster och bete sig mot flickorna även om dom var lättklädda" . denna uppgift har jag även fått bekräftat av pappan som var med. Jag träffade honom direkt i anslutning till denna händelse,han körde hem min dotter.Jag har enbart tipsat PI,jag vet av erfarenhet att dessa händelser inte tas upp av andra mer korrekta händelser.När det gäller uppvigling på nätet så håller jag med dig. Vissa rasistiska sidor har överdrivit händelsen och kallar den gruppvåldtäkt, det är inte riktigt med sanningen överstämmande. Men det som har hänt är illa nog.

Snaphanen citerar ett mail från mamman:

Jag läste nu om saken i aftonbladet. Dom lyfte fram det hemska i att attackera en flyktingförläggning och förminskade händelsen på badet. Jag visste att det skulle bli så.
Dom låter folk tro att dom har insyn i anmälan som gjorts,det kan inte stämma eftersom denna inte är öppen för allmänheten pga alla inblandades ålder.
Vi föräldrar har inte ens fått ta del av dom första förhören ännu. Det skulle vara mycket osmakligt om aftonbladet skulle kunna ta del av detta och inte vi. Saker har även framkommit efter anmälan gjordes,vad sanningshalten i detta är kan bara barnen svara på (men jag är övertygad om att dessa inte medvetet ljuger för att skada andra-för dom främmande människor).
Däremot håller jag med Aftonbladet,man ska kalla händelsen för sitt rätta namn och inte "gruppvåldtäkt av 11 årig flicka". För så gick det verkligen inte till. Det som är bra är att folk reagerat över detta,även om vissa kanske har fått en felaktig bild av det skedda. Folk verkar ha haft en långvarig aversi mot vissa grupper i vårt samhälle och nu övergick allt i ren affekt.

Då ingen utom polisen själva sett anmälan är det i dagsläget lönlöst att spekulera i det exakta händelseförloppet. Uppgifterna till PI kommer från mamman som fått det hela berättat för sig av dottern samt från pappan som höll i kalaset. Nu är det upp till rättsväsendet.

Och ifall de misstänkta gärningsmännen anses vara skyldiga är det en självklarhet att de ska utvisas ur landet då deras kvinnosyn är allt annat än förenligt med den svenska. Fokus bör ligga på gärningen, gärningsmännen och framför allt offren – små barn som kan ha fått men för livet.



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt