söndag 20 mars 2011

Naiva svenskar och skeptiska danskar?

DANMARK I onsdags besökte Mikael Jalving, dansk journalist och författare bland annat av ”Absolut Sverige – En resa i tystnadens rike”, och Ingrid Carlqvist, även hon författare, det danska Trykkefrihedsselskabet i Köpenhamn för att diskutera den milsvida skillnaden i debatten om invandring och islam mellan de två brodernationerna. Det visar sig även att TV4:s Lena Sundström haft chansen att debattera mot Mikael Jalving, men tackat nej.

Jalving och Carlqvist är överens om att det i det danska debatten är högt i tak medan den svenska styrts av en kulturrelativistisk konsensuskultur där oliktänkande som belyser problemen brännmärks av en mäktig mediaelit.

Vidare menar Jalving att svenskarna tänker med hjärtat och inte med hjärnan.

– En solidaritet utan gränser som leder till blindhet och föreställningen att en främmande är en vän du inte mött – och ju längre bortifrån som främlingen kommer, desto vänligare är han. I Danmark finns en större skepticism.

Carlqvist skrädde inte orden då hon diagnosticerade det ängsliga svenska debattklimatet och avslutade sitt föredrag med att ge ett exempel på detta: Nyligen hoppade hon av sitt uppdrag som vice ordförande för Publicistklubben i Malmö och hänvisade till att dess ordförande, journalisten Per Svensson, vägrat låta Jalving besöka Publicistklubben för att diskutera det svenska debattklimatet med utgångspunkt från hans nyligen utgivna bok, ”Absolut Sverige – En resa i tystnadens rike”. Ett beslut Svensson motiverar med att Jalving några dagar innan talat på ett seminarium arrangerat av nationaldemokraterna.

- Jag blev förvånad, sa Mikael Jalving till Lokaltidningen Malmö efter sitt föredrag.
- Jag hade ju redan fått en inbjudan att komma till Malmö och tackat ja. Jag reste mycket i Sverige förra året när jag höll på med min bok, men trots att jag kände till den svenska politiska och kulturella mentaliteten så … jag kan väl säga att detta bekräftade mina misstankar och bevisade att det jag skriver i boken är sant.

- Det illustrerar den mekanik som träder i kraft i Sverige när man pratar med dem man inte får prata med – men vad är det då för idé att endast diskutera med folk som tycker likadant som en själv? Talet jag höll hos nationaldemokraterna var för övrigt exakt det samma som jag skulle hålla på Publicistklubben i Malmö.

Svensson anser att Carlqvist och Jalving har fel i sin beskrivning av den svenska debatten kring invandring och islam.

- Jag anser det. Visst finns det en samstämmighet i Sverige, men då tänker jag närmast på synen på neutraliteten, rädslan för NATO och på hur fantastiskt FN är.

Läs mer om seminariet hos Sappho.

Lokaltidningen Halmstad & Laholm



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt