lördag 12 mars 2011

Utvisas efter sju år domstol tror inte på hans historia

AVVISNING 2004 kom afghanen Mohammad Gulchin till Sverige och Lund. Han påstod att han flydde landet i samband med att en krigsherre tog honom till fånga och försökte genom misshandel och hot pressa honom på att skriva över ett större arv.

Hur han hamnade i just Sverige:

– En av mina fångvaktare var en gammal skolkamrat och han hjälpte mig att fly för att jag inte skulle mördas. Jag kan ryska och tog mig till Moskva där jag betalade människosmugglare för att ta mig till vilket EU-land som helst där jag kunde söka asyl. Så hamnade jag i Malmö, hävdar Mohammad Gulchin.

Sedan ankomsten har hans asylansökan prövats. Med andra ord i sju års tid. Under tiden har han jobbat på kafé, flyktingboende och pizzeria och lärt sig svenska.

Avslag

Migrationsdomstolen ville ha in intyg som styrker hans historia. Mohammad Gulchin visade då upp en efterlysning utfärdad av afghanska polisen och en tidningsannons med efterlysningen. Han uppger också att hans systrar blivit kidnappade av krigsherren och har visat upp en dvd som innehåller en uppmaning om att han ska betala 100 000 amerikanska dollar för att hans systrar ska släppas. Men migrationsdomstolen bedömer Gulchins uppgifter som icke trovärdiga och den 6 april ska han utvisas till Afghanistan.

En organisation vid namn Tamam har nu startat en namninsamling i protest mot utvisningen.

SDS



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt