måndag 1 augusti 2011

PI slår ett slag för den öppna debatten

DEN LIVSVIKTIGA DEBATTEN Betydelsen av en öppen, saklig och sansad debatt har varit något av PI:s eftersträvan sedan födseln. En fråga som onekligen blivit ännu viktigare i kölvattnet av terrordåden i Norge där allt fler i den svenska vänstern och media ropar efter hårdare kontroll, censur och inskränkande i den grundlagsstadgade yttrandefriheten. Därför gör PI i dag något ovanligt – publicerar en text signerat en av våra främsta meningsmotståndare.

Även innan de norska terrordåden har man kunnat skönja en allt hätskare debatt i medier, på bloggar, Twitter och andra sociala medier. Meningsutbytet mellan ”vänstern” och ”högern” – för och emot det mångkulturella samhället med allt vad det innebär – är ofta ettrig och domineras av diverse epitet som kastas fram och tillbaka. En föga produktiv debatt med andra ord.

Nu slår vi ett slag för den öppna debatten med hjälp av en av våra största motståndare: Torbjörn Jerlerup som driver bloggen Sverige är inte världens navel. Jerlerup ogillar både oss och SD men tror även han på den öppna debatten och är emot allt vad censur heter. Med detta hoppas vi kunna etablera ett brohuvud som bäddar för en mer saklig och sansad debatt utan de tillhörande flosklerna, epiteten och hätska utfallen.

OBS! Håll stilen när ni kommenterar!

Öppet brev till sverigedemokrater och läsare av PI

Strid till tidens ände?

Journalisten Torgny Segerstedt skrev under mellankrigstiden om det han kallade för "personligheten och hjordinstinkten". Det var ett tema han återkom till under krigsåren i Göteborgs Handels- och Sjöfartstidning. Han varnade för tendensen att människor ser sig som en flock, agerar i flock, och reagerar mot andra människor genom att också se dem som en flock. "Striden mellan de två, personligheten och hjordinstinkten, kommer att fortgå till tidernas ände" var något av det sista Segerstedt skrev.

Läsare av bloggen Politiskt Inkorrekt känner säkert igen sig i Segersteds beskrivning. Många sverigedemokrater och antiislamister, beklagar sig idag över att bli sammankopplade med terroristen Breivik. "Varför ska alla Sverigedemokraterna klä skott för vad en galning i Norge gör”, säger de.

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson skriver:

Jag kan inte heller acceptera att man försöker hålla mig eller mitt parti ansvarig för den här massmördarens handlingar. Hela det demokratiska samhället – som också vi är en del av – är angripet. Polarisering är precis vad denna avskyvärda terrorist vill ha. Låt oss inte ge honom det.

Bra så, men när man läser Jimmie Åkessons uttalande bör man hålla i minnet att han själv, och många av hans kollegor, gjort exakt det mot andra, som han själv ogillar att utsättas för idag.

Under många år har muslimer i Sverige stått med vanmakt i blicken och sett hur sin religion och kultur, och muslimer av alla sorter, riktningar och politiska åskådningar kollektivt anklagats för det som en liten grupp, terrorister och fundamentalister, gjort och sagt.

Även de har ställt samma fråga som så många sverigedemokrater ställer nu: ”varför ska islam klä skott för vad en grupp galningar i Mellanöstern gör”.

Hat föder hat

Det har inte saknats anledningar för muslimer att ställa sig den frågan.

Breiviks uppfattningar, minus våldsbudskapet, förs fram kontinuerligt såväl här på PI som av ledande sverigedemokrater.

Terroristen Breivik ansåg sig vara i krig mot en ”ny nazism", nämligen islam, som han anser håller på att erövra Europa och utrota européerna. Dessutom var han i krig mot landsförrädare, ”quislingar”, främst socialdemokrater, som han ansåg samarbetade med denna nya så kallade "nazism".

Tror man att en muslim är som en nazist som utrotar folk, är steget mellan hat och våld mot muslimen kort, eller mot de som stöder muslimerna, som Socialdemokraterna i Norge.

Ledande Sverigedemokrater säger samma sak som Breivik.

Jimmie Åkesson skrev 2009 i Aftonbladet:

För 20 år sedan tror jag att de flesta svenskar skulle ha mycket svårt att tänka sig att islam skulle komma att bli Sveriges näst största religion… Den mångkulturella samhällseliten ser kanske denna framtid som en färgglad intressant förändring av ett Sverige och Europa som man allt som oftast förnekar ens någonsin har varit "svenskt" eller "europeiskt". Som sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget och jag lovar att göra allt som står i min makt för att vända trenden när vi går till val nästa år.

Erik Almqvist, kommenterade Åkessons artikel, i Sourze 2009:

Jag tror inte att Jimmie Åkesson hade så fel trots allt. I en sak är jag dock inte överens med min partiordförande: Jag ser inte bara undfallenheten för islam som det största hotet sedan andra världskriget. Jag ser islam som det största hotet. Sedan Hedenhös.

Rickard Jomshof sa 2009:

Tidningen rapporterar om en mörk framtid där den europeiska kontinenten hyser en allt större andel muslimer, vilket – om ingenting görs – oundvikligen kommer att leda till en omfattande islamisering och en framtid där det sekulära och demokratiska Europa står inför det värsta hotet någonsin – långt värre än tidigare hot från nazism och kommunism.

20-talet

Detta kallas generaliseringar.

Man tar de värsta egenskaperna hos en del av en grupp och överför dem till hela gruppen. Hela gruppen blir syndabock för det det en minoritet gör.

Det är väl dokumenterat vad som händer om man generaliserar så. Steget mellan hat och våld är kort.

Se t.ex. vad som skedde när det varnades för ”judars massvåldtäkter mot europeiska kvinnor" om ”kriget mellan européer och judar”, om ”undfallenheten mot judendomen” och om judendomen som det ”största hotet mot Europa någonsin” på 20-talet!

Låt oss undvika att upprepa detta misstag, oavsett vilket ord vi sätter in istället för "judar"!

Bryt hatets kedja

Givetvis reagerar nu du som läser på detta. Du kanske säger: ”ytterligare en som ska ge oss sverigedemokrater skulden för allt”.

Nej, men ska man bryta hatets kedja måste alla parter bryta den!

Just nu bemöts sverigedemokrater med mycket hat, men hat i alla former, samt dödshot, hot om misshandel, vandalisering och negativ diskriminering har tillhört vardagen för sverigedemokrater, på alla nivåer, ganska länge nu.

Så ska det inte vara. Men så är det, för hat föder hat!

Hatets kedja gör alla till offer, såsom länkar i hatets kedja.

Jag vet sverigedemokrater som utsatts för brandattentat. Jag vet moskéer som utsatts för brandattentat. Jag vet sverigedemokrater som mordhotats, jag vet imamer och muslimer som mordhotats. Jag vet sverigedemokrater som fått orden nazist och rasist sprayade på deras dörrar, och jag vet muslimer som fått ordet nazist sprayade på sina dörrar.

Om man nu vill komma ur detta förbannade ömsesidiga hat, måste någon ta första steget.

Sverigedemokraterna och Politiskt Inkorrekt kan göra det genom att sluta generalisera om andra folk och religioner. Kritikerna och motståndarna kan göra det genom att ta debatten med idéer och argument istället för hat.

Och båda parter måste börja lyssna till folk, diskutera problem som finns, och debattera sakfrågor!

Sverige har problem

Jag har sagt det innan, jag upprepar det åter igen. Muslimer känner EXAKT SAMMA SAK om det så många sverigedemokrater säger om dem, som sverigedemokrater känner om det som sägs om dem i t .ex. media.

Istället för att kasta skulden på muslimer och invandrare, eller ens Sverigedemokrater, så bör vi diskutera sakfrågor.

Sverige har problem. Problemen beror ytterst på ett underskott på demokrati.

Sverigedemokraterna har tyvärr rätt i en sak: att varken regering eller opposition i tillräckligt hög grad lyssnar till folkets vardagsoro om ekonomi, utförsäkringar och annat som ligger dem nära. Inte heller om de integrationsproblem som faktiskt finns. Politiker pratar ofta och länge OM, mer sällan MED, folk.

En poäng som ofta hörts i debatten, från Sverigedemokraterna, är att svenska folket aldrig fick vara med och besluta om det som PI kallar "massinvandringen". Jag kan villigt erkänna att så var fallet, även om jag som liberal är positiv till invandringen.

Det är mycket vi medborgare inte har fått vara med och besluta om. Sverige var i praktiken hemlig medlem av NATO under hela kalla kriget utan att vanliga medborgare ens fick veta detta, än mindre fick vara med och besluta om detta. Hade det blivit kärnvapenkrig hade stora delar av Sverige blåsts ut med kärnvapen utan att en person boende i Sverige hade haft en aning om varför.

Demokratiunderskott är liksom bara förnamnet på detta.

Jag, som jobbar nära människor i Botkyrka, hör ofta att invandrare där känner sig osedda och ohörda, ignorerade av Reinfeldt och Juholt och det övriga politiska etablissemanget. Barnen känner att de saknar framtidsutsikter och hamnar i gäng. Familjerna blir lidande på grund av problem i bostadsområden och skolor, och hamnar inte sällan i sociala och ekonomiska problem.

Det är klart att känslan av maktlöshet och att vara utanför skapar problem, oavsett vem som hamnar utanför.

Jag är medlem i det nya projektet Liberaldemokraterna. Vi är liberaler. Vi anser att Sverige med rätt sorts politik mycket väl kan öka invandringen. Med en bra ekonomisk och social politik bidrar varje invandrare med mer resurser till samhället än de förbrukar. Det är bra, inte minst för alla våra äldre, som snart blir pensionärer och förstås har rätt till en anständig ålderdom, något som kräver att yngre och medelålders kan betala skatt som kan användas för att finansiera detta. Det är inte konstigare än så.

Jag är övertygad om att man kan lösa integrationsproblemen och göra folk delaktiga i politiken igen, om man bara vågar se nyktert på de problem som finns och diskutera dem öppet.

Varför skriver du här?

Ni kanske frågar varför jag, som är så uppenbart kritisk mot Sverigedemokraterna skriver här på Politiskt Inkorrekt?

Svaret är för mig givet: polariseringen måste brytas.

Skulle jag skriva här utan att säga exakt vad jag tycker, skulle jag hyckla.

Jag är extremt kritisk mot Sverigedemokraternas politik. Jag är framför allt kritisk mot det osakliga hat mot muslimer och andra invandrare som piskats upp i åratal, och vill att det ska få ett slut. Men det är min övertygelse att det måste ske genom demokrati och öppenhet, snarare än genom mer hat, negativ särbehandling eller genom uteslutning och censur.

Jag har sett hur SD bemöttes på alla sätt, utan med argument och idéer under valet 2010, och är rädd. Så skapar man bara nya problem i samhället. Man löser inget!

Därför skriver jag.

Men jag skriver också den här artikeln för de Sverigedemokrater som under senaste tiden kontaktat mig. Det är sverigedemokrater som inser att det hat man piskat upp mot muslimer är dödligt farligt. Många har också bittert fått erfara hur det känns att under stort hat bli satt i ett fack och aggressivt demoniseras och har insett att man inte kan fortsätta att göra samma mot andra!

Frågan är: vem vågar bryta hatets kedja! Måste verkligen denna strid pågå till tidens ände?

Torbjörn Jerlerup

Länkar

Islamofober som Wilders bemöts bäst i fri debatt
Liberaldemokraternas förslag till ny integrationspolitik

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt