fredag 7 oktober 2011

Kors i taket uppföljning

KYRKTVIST I går återgav vi en text författad av Helena Edlund, präst i Svenska kyrkan, som intog en allt annat än politisk korrekt ståndpunkt avseende det mångkulturella samhället och kristendomens roll. Vi uppdaterade inlägget senare på kvällen med en skärmdump från Twitter där Haore Sulaiman, vikarierande kulturredaktör på den kristna tidningen Dagen, länkade till två olika källor med bilder av Edlunds dotter, bland annat hennes privata blogg. Detta fick bland annat konsekvensen att Thomas Österberg, redaktionschef för samma tidning, publicerade ett inlägg i vårt kommentarsfält där han proklamerade att han ställer sig bakom Sulaiman till 100 procent. Denna morgon har hela denna historia tagit ännu en vändning och Helena Edlund har bett att få reda ut frågetecknen.

Min artikel har, milt sagt, lett till många reaktioner – både här på PI och i Kyrkans Tidning. I princip alla har varit positiva, vilket gläder mig. Det värmer att få uppleva att jag har så stort stöd för mina åsikter.

Dock finns lite smolk i glädjebägaren. Kommentarerna här på PI har övergått till att, näst intill uteslutande, handla om Haore Sulaimans twitter snarare än min artikel. Kommentarerna har mer och mer övergått i rena personangrepp. Detta är något jag kraftfullt vänder mig emot.

Haore Sulaiman har idag kontaktat mig och bett om ursäkt för sitt agerande. Inlägget var inte menat som ett hot och han beklagar djupt att det fått sådana konsekvenser. Jag tror honom helt och fullt på denna punkt. Vi har inget otalt med varandra och jag vill inte på något sätt medverka till trakasserier varken gällande honom själv eller hans familj.

Gällande kopplingarna till sd vill jag påminna om att Sulaiman är en av de få journalister som rapporterat sakligt om partiet. Låt oss visa vår uppskattning för en god journalistinsats genom att inte hemfalla åt samma låga beteende som kommentarerna anklagat Sulaiman för.

Sammanfattningsvis vill jag alltså be er alla att avstå från kommentarer rörande Haore Sulaimans twitter. Kommentarer gällande min artikel är naturligtvis även i fortsättningen hjärtligt välkomna.

Helena Edlund

PI kommenterar: Vi förstod att något liknande som Sulaimans uttalande skulle komma, och hade han aldrig gjort det hade fokus fortsatt legat på Edlunds artikel. Är man så omdömeslös som journalist, och till och med kulturredaktör, får man således också ta konsekvenserna av det och förhoppningsvis lära sig något till nästa gång. Debattklimatet i Sverige är redan tillräckligt sjukt som det är.

Med det sagt: vi har knappt tio moderatorer som håller koll på kommentarerna, alla kan dock inte finnas på plats samtidigt. Vi har alltid varit noga med att poängtera vad som gäller i våra kommentarsfält – inga personangrepp eller dylikt – något vi stundtals fått mycket kritik för. Ser ni något olämpligt finns alltid möjligheten att flagga en kommentar, vilket gör att våra moderatorer uppmärksammas på det aktuella inlägget snabbare.

För övrigt finns våra tämligen enkla regler i högerspalten, vilket samtliga gör klokt i att följa om man inte vill riskera att få sina kommentarer borttagna alternativt bli avstängd.

Sulaiman har även författat detta inlägg på sin blogg där han ber om ursäkt men samtidigt skyller stormen mot honom på grund av hans etniska bakgrund. PI kan meddela att även pursvenska journalister brukar få sin beskärda del av ”stormar” efter PI belyst deras hyckleri – hur fel det än må vara.

Relaterat

Kors i taket – en tänkande präst

PrintFriendlyShare



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt