onsdag 22 juni 2011

Tio år och utvisning för yxattack mot Kurt Westergaard

DANMARK Den 29-åriga somaliern som 2010 attackerade den danske tecknaren Kurt Westergaard med en yxa dömdes i dag till tio års fängelse och utvisning för mordförsök och försök till terrordåd av Vestre Landsret i Aarhus, som därmed skärper den tidigare domen från februari på nio års fängelse och utvisning.

Muhudiin Mohamed Geeles försvar säger sig vara överraskade över det skärpta straffet och har för avsikt att överklaga till högsta domstolen.

Då mannen fick möjlighet att yttra sina slutord i rätten sade han följande:

– Med all respekt för rätten vill jag säga att jag inte är en terrorist. Mina barn blir berövade deras far och blir berövad det liv som jag byggt upp sedan jag var 14 år gammal om jag blir utvisad. Utvisningen är ett livstidsstraff, det kommer att försämra mina barns liv för alltid.

Jyllands-Posten

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt