fredag 1 oktober 2010

Expressen skildrar Malaysia: härligt tolerant mot olikheter

URUSEL JOURNALISTIK Expressen publicerade i söndags en reseskildring från Kuala Lumpur, Malaysias huvudstad. Journalisten Elisabet Garcia Dahlbäck är förtrollad av staden, och det multikulturella samhället. Malaysias befolkning om 28 miljoner invånare består till 60 procent av muslimska malajer, men även av en stor minoritet buddhister, hinduister och kristna. De senare är oftast av kinesiskt eller indiskt ursprung.

Den i det närmaste kriminellt godtrogna, eller snarare dåligt pålästa, journalisten skriver:

Shanghai, Hongkong och Bangkok i all ära – Asiens hetaste stad är Kuala Lumpur! Där väntar en fascinerande blandning av urgamla seder, hypermoderna trender och inte minst en härlig tolerans mot olikheter.

För att riktigt poängtera den så kallade härliga toleransen, upprepar Elisabet Garcia Dahlbäck sig mer än gärna:

Kuala Lumpur är en vänlig och tolerant stad fylld med intressanta möten, kontraster och olikheter.

Hon fortsätter i samma anda, förmodligen utan vetskap om att hon motsäger sig själv:

Regeringen har arbetat strategiskt för att uppnå nivån som en brobyggare mellan den muslimska och den icke-muslimska världen. Man har insett att landet inte kan styras av en två tusen år gammal koranskrift om det ska bli ett välgångsland.

Det är ett av skälen till att klädesplagg som burkor och niqab lyser med sin frånvaro. Malaysiska muslimer klär sig mer färggrant i långa klänningar och huvuddukar (hijab) som sätts fast med smycken.

Är inte långa klänningar och hijab just ett uttryck för Koranens påbud, Elisabet? Burka och niqab är däremot inte påbjudet av koranen, utan rekommenderas starkt av kvinnofientliga imamer. Som det finns gott om även i Malaysia.

Denna ljuvliga skildring av Malaysia och Kuala Lumpur är således den bild av resmålet den stora majoriteten av Expressens läsare får sig till livs.

Sedan finns det förstås sanningen, om nu någon till äventyrs skulle vara intresserad av den?

The Economic Times:

Malaysia ska övervaka internet på jakt efter skadliga bloggar. Abdul Rahim hänvisar till ett rättsärende där ett Facebook konto innehöll förolämpningar mot muslimska malajer. Polisen anklagar också den etniskt kinesiska rapparen Wee Meng Chee för uppvigling, då han på en tre minuter lång video publicerad på Youtube kritiserade en malajisk rektor för att ha kastat ur sig rasistiska åsikter mot elever av annan härkomst.

VOA News:

Tre kyrkor och en katolsk skola blev attackerade i Malaysia under söndagen, samtidigt som oroligheterna ökar kring användandet av ordet "Allah" av icke-muslimer.

Kristna malajer har använt "Allah" som en beskrivning för Gud under hundratals år. Men vissa muslimer hävdar att detta uppmuntrar muslimer att konvertera till kristendomen, något som är strängt förbjudet i Malaysia.

Religionsfrihet är inskrivet i den malaysiska författningen, men regeringen arbetar aktivt för att sprida islam och vägrar erkänna konvertiter till andra religioner.

"Om du förvägras att ändra din trosuppfattning – att gå från att vara muslim till att bli kristen – så finns det i realiteten ingen religionsfrihet, oavsett vad regeringen hävdar, säger Nettleton".

AsiaOne:

Det multietniska landet har drabbats av en våg av mordbränder riktade mot kristna kyrkor, vilka inleddes på grund av en konflikt över användandet av ordet "Allah" i betydelsen av gud av icke-muslimer.

Incidenterna har skakat relationen mellan den muslimska majoriteten och de stora minoriteterna etniska kineser och indier, som fruktar att landet är på väg att islamiseras.

BBC:

Malajiska, kinesiska och indiska malaysier har historiskt visat en ömsesidig respekt av varandras olika religioner och kulturer. Men den senaste kontroversen kring användningen av ordet "Allah" har lett till högröstade åsikter både inom den muslimska befolkningsgruppen och utanför den. Så har också benämningen av indiska och kinesiska malaysier som "pendatang asing", eller invandrare, av en prominent medlem av regeringspartiet, Nasir Safar.

Även annulleringen av en konsert med amerikanska sångerskan Beyoncé [för omoraliskt beteende], arresteringen av unga ogifta par för "att ha umgåtts för nära", samt domen om spöstraff mot en kvinna som druckit öl, har fått stor internationell uppmärksamhet.

Liknande incidenter gör att man kan ifrågasätta huruvida Malaysia verkligen är ett land där olika raser och religioner lever i jämlikhet och i samklang med varandra, eller om landet håller på att bli mer konservativt muslimskt på bekostnad av andra.

[..]

Samtidigt som ett antal muslimska nationer runt om i världen eftersträvade en modernisering, utan att förlora kontakten med sina traditionella rötter, stärktes islamistiska partiers maktställning. I Malaysia hamnade det styrande moderata partiet Umno på kollisionskurs med det Islamiska Partiet Malaysia (PAS), vilket lett till att från 1980-talet har det förekommit en medveten islamiseringsprocess.

Vad som en gång i tiden kunde betraktas som positiv särbehandling för att hjälpa etniska malajer att "hinna ikapp" de etniska indierna och kineserna, har nu övergått till att med politikens hjälp förankra muslimernas företräde eller överlägsenhet.

Regeringen skapade institutioner som ansågs överensstämma med islamiska principer och värderingar – islamiska banker, islamiska försäkringar, islamiska universitet – man pratade till och med om "islamiserad kunskap". Listan på ärenden som bedöms falla under islamiska lagar har expanderat under årtionden.

"Trenden är klar: Vi ser en stadig ökning av religiös maktfullkomlighet och intolerans, som har sitt ursprung från många viktiga sektorer och inflytelserika nivåer av det malaysiska muslimska samhället”, säger Norani Othman, en professor vid Institutet för Malaysiska och Internationella Studier (IKMAS) på Universiti Kebangsaan Malaysia.

Politiska stjärnskott som parlamentsledamoten Idris Haron, medlem av regeringspartiet Umnos inre kärna, stödjer de partikollegor som beskriver etniska minoriteter som "invandrare":

"Ja, det stämmer att den fundamentala strukturen i landet är baserat på etnicitet. Det är det malajiska sättet att leva – en malaj måste vara muslim, och malajer är med rätta vår huvudprioritet vad gäller politisk utveckling", säger Idris Haron. Han menar att den delen av befolkningen som är av kinesisk eller indisk härkomst ändå lever mycket bättre än vad de skulle gjort i andra länder, tack vare malaysisk tolerans och generositet.

För att runda av denna, mer korrekta, beskrivning av det härligt toleranta Malaysia, vill vi påminna om en kort artikel som PI publicerade i juli, som berättar om hur muslimer förbjuds bära Manchester Uniteds tröja. Anledningen? Det finns en röd djävul i klubbmärket…

Slutligen, ett litet budskap till Expressens journalist Elisabet Garcia Dahlbäck:

Att åka till Kuala Lumpur som turist är väsensskilt från att bo i landet. Det kanske är på sin plats att använda mer källor än Malaysiska Turistföreningen? Läs på eller byt jobb!

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt