lördag 30 oktober 2010

Grundare av antivåldsförening misstänkt för brott


GÖTEBORG Grant Us Peace, en förening som bildades i kölvattnet efter mordet på Nancy Tavsan för ett knappt år sen, säger sig arbeta för större trygghet och stävjandet av våldet i Göteborgsområdet. Nu är dock en av föreningens grundare misstänkt för förskingring och urkundsförfalskning.

Foto: Wolfgang Roosch

I Facebookgruppen som hedrar minnet av Per Nordkvist, ett annat offer för det meningslösa våldet, skriver Nancy Tavsans bror, Elias Tavsan den 6 oktober så här om det inträffade:

[...] När min lillasyster Nancy Tavsan mördades i slutet av 2009 startade man en förening med syftet att till minne av Nancy motverka det eskalerande våldsbrottet i samhället. Även om jag inte var direkt engagerad var jag av naturliga skäl, intresserad av vad som försiggick i föreningen. Det är för mig svårt att värdesätta det direkta och administrativ stöd som ungdomarna varit för oss i familjen. Utan ungdomarna hade jag personligen inte fått lika mycket utrymme att sörja. Vi har alltså fått mycket praktiskt hjälp. Med GUP kände jag i ett tryggt sällskap i resan att markera samhällets upprepade misslyckande försök att motverka gatuvåld. Hur som haver.

Någonstans däremellan, har jag fått höra, inträffade tråkiga saker. Och det är just det som jag vill ta upp. En (1) person ställde till det ordentligt för alla, inte bara för ungdomarna utan även för fler personer som med sitt hjärta gick in för att stödja föreningen aktivt.

Hur jag kom då till insikt att allt inte stod rätt till med GUP:

1. Det började med att jag fick ta del av ett inlägg från Sandra. En vän till Per. Minnesmanifestationen som GUP hade utlovat blev aldrig av. Onekligen en stor besvikelse för Pers familj och en mycket stor mängd sörjande. Det gjorde mig rosenrasande och jag ifrågasatte hela föreningens trovärdighet.

Jag har på sistone varit i intensiv kontakt med flera från GUP och på så vis har jag tillsammans med dem lagt ett pussel. Ett pussel där bilden av vad/vem som ställt till denna oreda har klarnat mer och mer. Nu vet jag att en person, ohyggligt misskött sina uppgifter och utnyttjat föreningen i bekostnad på min mördade lillasysters namn. Jag tog beslutet att säga upp alla mina associationer med föreningen om ingen förklaring och lösning kunde påvisas ASAP. Nu efter snart en månad, är alla medvetna om att denna person som ställde till det för min alla Pers anhöriga, varit respektlös mot mig och familjen, de engagerade ungdomarna och även misskött sig på flera andra håll i föreningen.

‎2. Det är fruktansvärt beklagligt och respektlöst mot alla, mot min familj, Pers familj alla som helhjärtat engagerat sig för samhällets bästa och alla andra. Skadan är skedd och jag har sagt upp all kontakt med denna person och personen kommer nu röstas ut. Föreningens förtroende för denna person är lika med noll. Jag kommer dessutom i framtiden löpande kräva bestyrkande redogörelser avseende föreningens aktivitetseffekt, inkomster och utlägg. Så här känner jag: Ett rötägg ställde till det ordentligt. Efter allt stöd är jag är dock lika fullt övertygad att alla engagerade ungdomar i föreningen frivilligt och med hjärta engagerar/t sig för att motverka det oprovocerade gatuvåldet.

[...]

Expressen/GT

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt