söndag 26 december 2010

Hej chefen, alla firar inte som du

KRAVMASKINER Qaisar Mahmood, 37, revisionsdirektör vid Riksrevisionen och tidigare huvudsekreterare i den integrationspolitiska kommittén. På Aftonbladet Debatt skriver han i dag om att människor med olika religioner själva borde få välja när de ska vara lediga. Kravmaskinen ångar på.

Hej Claes Norgren!

Jag skriver detta brev till dig eftersom du är administrativt ansvarig riksrevisor. Jag har, som anställd vid Riksrevisionen, nu under två år drivit frågan om att anställda vid myndigheten ska få en pott helgdagar som kan portioneras ut under året efter behag. Vill man jobba på julafton, påsken eller annan röd dag ska det vara okej att i stället vara ledig när eid, chanukka, diwali eller andra högtider firas. Jag har förvisso fått positiva reaktioner, men inget konkret har hänt.

Jag tror inte att det beror på illvilja eller brist på medvetenhet om att Sverige är ett mångfaldssamhälle att jag inte har fått gehör för min önskan om ett individuellt helgkonto. Jag tror i stället att det handlar mer om att ingen av er riksrevisorer eller andra högre chefer vid Riksrevisionen har personliga erfarenheter av att fira andra helgdagar än de traditionella. Det man inte känner till lider man inte av. Så funkar ni, så funkar jag.

[...]

Riksdag och regeringen har fastslagit att Sverige är ett mångfaldssamhälle där alla ska ha lika rättigheter, skyldigheter och möjligheter oavsett bakgrund. Det innebär att ingen ska ges fördel framför någon annan oavsett var man är född, vilken hudfärg, religiös eller kulturell livsstil man har.

[...]

I Sverige finns det många som inte har en livsstil, traditioner eller umgängesformer som har sitt ursprung i kristendomen. För några veckor sedan firades eid, chanukka och diwali.

Införande av ett individuellt helgkonto handlar om att bejaka idén om allas lika värde. Om några av oss får hela stan pyntad av ljus och dekorationer och andra inte ens får en hälsning när en religiös högtid ska firas förstärks känslan av utanförskap.

Jag vet att flera av er som firar jul inte ser er som troende kristna. Ni tycker att julledigheten bara är en anledning för att få vila från jobbet och att samlas runt middagsbordet med de ni håller kära.

Well, samma sak gäller oss som firar andra helgdagar. Vi bör ha samma rätt att, i sällskap med nära och kära, vara lediga några dagar och koppla av från jobbet och ladda batterierna

[...]

Min rekommendation till er är därför att varje anställd, utöver de vanliga semesterdagarna, får ett antal semesterdagar motsvarande de i dag förekommande ledigheterna med traditionellt religiösa förtecken, vilka den anställde själv får bestämma hur de ska förläggas.

Aftonbladet

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt