lördag 18 december 2010

Inte rasistiskt att använda ordet pursvensk

PURDUMT Retorikkonsulten och författaren Elaine Bergqvist, själv med blandad härkomst, är en av få som hittills sagt något vettigt i härvan kring det nyaste tillägget till den politiskt korrekta-ordboken över förbjudna ord.

Bergqvist inleder med att konstatera att politiskt korrekta fundamentalister gick i taket efter att Ulf Nilson i torsdags förklarade att han med “pursvenskar” avsåg “svenskar av det gamla vanliga slaget”, efter en krönika publicerad i Expressen på onsdagen som blev JK-anmäld för hets mot folkgrupp.

Hon frågar sig vart respekten och förståelsen för våra äldre finns och undrar varför inte PK-folket kan kliva över generationsgränsen – att se att “vanlig” för Nilson är något helt annat än vad det är för dem. “Vanliga svenskar” får man heller tydligen inte säga.

Vidare berättar hon om sin egen bakgrund, med en svensk pappa och en svart brasiliansk mamma, som båda är sena 40-talister och uppväxta under en helt annan tid.

När min pappa växte upp lyssnade man på ett program som hette "Frukostklubben" med Sigge Furst. I kyrkan kunde man ge pengar till "negerbarnen i Afrika" och man kunde köpa "negerbollar" i butikerna. Ingen sa att det var rasistiskt då och ingen hade/har heller en rasistisk mening bakom orden. "Det hette så!" berättar min pappa och understryker "Det heter så fortfarande, men du behöver ju inte säga det till mamma". Varje lördag gick jag och pappa hand i hand till kiosken i Bredäng centrum. Jag stod framför kiosken som femåring med mitt enorma afro och tittade med stora ögon på min idol – pappa. Han hade den bästa svarta humorn jag som 5-åring hade stött på. Tillsammans chockade vi kvinnan i kiosken i Bredängscentrum när pappa sa "Jag vill ha en negerboll till min negerunge." Sen skrattade vi så vi kiknade åt kvinnans chockade min. Är min pappa rasist? Nej knappast, däremot är han 40-talist. Han växte upp i ett helt annat Sverige.

Sverige såg inte ut som det ser ut idag. Det var då Ulf Nilson växte upp och då var majoriteten av befolkningen det som Nilsson kallar för "pursvenskar". Eftersom man är som mest formbar och öppen för intryck mellan 0-20 år, så är det inte så konstigt att Nilson tycker att det finns "vanliga svenskar". Det var så det såg ut då. Men så kom framtiden. Nya generationer växte upp, "pursvenskar" fick en annan mening för dem och "negerbollar" det blev en rasistisk fras. Stackars pappa, farfar och "såna som" Ulf Nilson blir pådyvlade åsikter de inte har för att orden de alltid använt fylls med nya betydelser av nya generationer. Det är noll tolerans! Det som har varit och sagts förut, det är historia.

Men, kära politiskt korrekta Ulf Nilson-hatare. Tänk dig att det kommer komma en dag då alla dina vardagsord plötsligt fylls med negativ laddning och du får inte yttra ett ord. Du ska prata framtidssvenska trots att din hjärna cementerar ord från tiden du växte upp. Såvida det inte växer upp generationer som har större förståelse för generationsskillnader. Vi kan ju hoppas att du har den turen till skillnad från Ulf Nilson. Istället för att förakta vad andra generationer säger så kan vi bejaka skillnaderna och se vad som ligger bakom orden.

Du kommer aldrig kunna prata 40-talistiska, 80-talistiska eller 60-talistiska om du tillhör en annan generation. Men du kan lära dig förstå det. Men förakt är inte en väg till förståelse. Så låt Ulf Nilson vara, ta en negerboll (säg inget till min mamma) och koppla av.

SVT Debatt

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt