torsdag 20 januari 2011

Någonting är ruttet i konungariket Sverige

SVERIGE Mikael Jalving, kommentator på Jyllands-Posten och författare till ”Absolut Sverige – En rejse i tavshedens rige” som ges ut i februari, skriver i en debattartikel på Newsmill om det politiska tillståndet i konungariket Sverige och målar upp en träffsäker bild av ett samhälle förvridet av sin egen godhetsiver med noll självinsikt.

Partilederdebatter er – lad os bare være ærlige – altid en slags politisk teater. Gårsdagens partilederdebat i riksdagen var ingen undtagelse.

Alligevel var det kendetegnende for debatten, at Danmark – metaforen og symbolet Danmark – er blevet en fast del af repertoiret. Hvor refrænet engang gik på, at ”vi vill inte ha det som i USA”, høres nu frasen ”vi vill inte ha det som i Danmark”. Fra såvel den blå regering som den røde opposition. Danmark er blevet den nye Reagan i Sverige. Alene Jimmie Åkesson og SD afviger fra dette repertoire.

Iagttagelsen er interessant i sig selv. Se, hvilken enighed! Men iagttagelsen er tilsvarende interessant, fordi den kaster lys over det svenske selvbillede, sådan som det kommer til udtryk i det øverste politiske lag: Vi er de gode – danskerne er de onde.

[...]

Når jeg hører Maria Wetterstrand (Miljöpartiet), Maud Olofsson (Centern) og andre stå i riksdagen og lufte deres fordomme om Danmark som et ”lukket” og ”intolerant” samfund, er det svært ikke at komme til at trække overbærende på smilebåndet. Herregud, de aner jo ikke, hvad de taler om. Men lider, sådan som Helle Sanders, professor i historie ved Lunds Universitet, har skrevet, af en grundlæggende frygt og bæven for deres egen befolkning (länk).

Dem, der kender mig, vil vide, at der er masser ved Danmark og det politiske Danmark, som jeg ikke bryder mig om. Masser. Jeg blogger om alt dette flere gange om ugen på http://blogs.jp.dk/frontalt/, hvor jeg kritiserer alt fra venstre til højre, ligesom jeg får kritik den anden vej.

Men jeg bliver så træt, når jeg hører de svenske myter om Danmark gentaget igen og igen af de svenske partiledere, der i det mindste burde fundere deres synspunkter på fakta og ikke på fordomme.

Läs hela artikeln på Newsmill.

PI

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt