måndag 31 januari 2011

Trodde digital-tv var gratis skyller på dålig svenska

RÄKNING Det handlar om flyktingfamiljen från Eritrea, Almaz Negash, hennes man och tre barn. Familjen kom hit för tre år sedan och fick sedan uppehållstillstånd. Nu bor man i Gimo. Med en dagersättning på 89 kronor läser Almaz SFI och ville samtidigt att familjen skulle ha en dator för att lära sig svenska snabbare, något som ordnades genom ett hemutrustningslån från CSN. Hon tecknade även bredbandsavtal och digital-tv med Telia. Men kunskaperna i svenska räckte inte till så kommunens introduktionsenhet hjälpte till med allt.

I mitten på januari 2010 kom en Teliaräkning på 22 442 kronor. Förutom bredbandet och avgiften för digital-tv ingick hyreskostnader på cirka 21 000 kronor, för 575 videofilmer från 18 november till 4 januari. Almaz förstod ingenting – bokstavligen. Brevet fick närmast översättas av en handläggare på introduktionsenheten. Sedan kom det ytterligare en räkning i april på 5 433 kronor, där hundra nya filmer hyrts fram till den 21 januari.

”Gärningsmännen” bakom alla hyrda filmer är hennes tre barn, 12-åriga tvillingar och deras 14-åriga syster Yordanos Yemane. De hittade möjligheten att hyra film via fjärrkontrollen och ”trodde det ingick i paketet”. Systern Yordanos Yemane menar att de inte kunde tillräcklig svenska och hävdar att ingenstans framgick det heller att man måste betala för varje fim

Avtalet sades upp men räkningarna ska betalas. Telia har nu lämnat det till indrivning och Almaz betalar av med lite över 2000 kr plus ränta i månaden. Nu snyftar hon att familjen inte har råd med varken det ena eller andra.

Skyller på Telia

Skulden ligger således helt på familjen.

Men de skyller allt på Telia som intialt skickade ut en reklamfolder om filmmöjligheten, där även pin-koden fanns med. Ungarna öppnade brevet och började se filmer. Almaz skyller på Telias reklamutskick, där familjen minsann inte begärt att få en sådan folder. Dessutom var foldern inte förseglad.

Familjen har försökt få hjälp av Östhammars kommuns konsumentvägledare May Strandberg som skrivit ett brev till Telia och vädjat om att bolaget skulle kunna skriva ned skulden. Svaret från Telia blev avslag, med motiveringen att föräldrarna borde ha varit mer försiktig och rädda om pinkoden.

UNT

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt