söndag 2 januari 2011

Självmordsbombarens änka talar ut

SJÄLVMORDSBOMBAREN Änkan Mona Thwany, 28 år, har blivit intervjuad av News of the world om maken Taimour Abdulwahabs självmordsdåd i centrala Stockholm i december. Men att det skulle vara en objektiv artikel är mycket tveksamt. Intervjun är gjord av konveriten och journalisten Yvonne Ridley som satt fången i Afghanistan 2001. Hon är mycket ifrågasatt i Storbritannien och konverterade till islam för ett antal år sedan.

Mona Thwany, som är konverterad rumänska, påstår att hon tio minuter för dådet fick ett mejl med en MP3-fil.

– Jag trodde att det kanske var en låt, jag bestämde mig för att lyssna på den när jag nattat barnen, berättar hon.

Nu lever Mona Thwany gömd – hotad till livet av personer som tror att hon delar sin makes extrema åsikter. Till News of the world säger hon att hon inte hade en aning om planerna.

– När jag ser tillbaka så blev han allt mer religiös. Han gled i från vänner och färre kom och hälsade på. Sen förlorade han helt kontakten med några av dem. Han började ägna mycket tid på internet och blev väldigt privat.

Mona Thwany bor med sina tre barn i Luton, där paret träffades när de studerade på universitetet. Hon bor hos vänner på en hemlig adress och skyddas av polis efter att ha blivit hotad till livet av personer som tror att hon delar sin makes extrema åsikter. Mona Thwany berättar för tidningen att det var Abdulwahabs syster som berättade om terrordådet:

– Hon ringde och frågade om jag kollat min mejl. Jag såg nyheten på nätet och frågade om det var Taimour. Hon sa "Ja, han är borta". Jag kunde inte tro det. Jag blev chockad och skrämd. Jag blev väldigt rädd.

Om makens extrema åsikter säger Mona Thwany:

– Han pratade aldrig politik med mig. Han var arg över Irakkriget, men inte överdrivet.

Expressens version

Hennes egen mormor har tidigare sagt att Mona var från början sekulär men hon blev allt mer extrem efter att ha mött Taimour. Hon gick från utan slöja till slöja och numera niqab. Så nog är hon extrem alltid. Och att hon inte delar sin makes syn eller ens pratat om jihad tror vi inte på en sekund.

Per Gudmundsson har även ett par intressanta reflektioner (PI kapar hela inlägget. Sorry Per):

Någon publicerade den svenske självmordsbombaren Taimour Abdelwahabs testamente på internet, på arabiska, engelska och svenska. Det var inte svensk press, och inte Säkerhetspolisen. Det ljudbudskap som figurerade i pressen samtidigt var det som TT fått på attentatsdagen, lätt förvrängt av sekretesskäl.

Den som lade ut självmordsbombarens verkliga farväl gjorde sig omaket att bildsätta (bland annat med syftning på de 72 jungfrur som en martyr förväntas möta i paradiset) de intalade meddelandena, och att publicera samtliga tre. Något som har skett under det närmast följande dygnet efter att Abdulwahab sprängt sig – vilket antyder att personen inte precis var utslagen av depression och sorg.

Bakgrundsbilder och profilbilder lades till, på ett sätt som närmast skapade en hyllningsplats till självmordsbombaren. Den som publicerade valde att aktivt göra jihadpropaganda av Taimour Abdalwahab al-Abdalys testamente. Den som publicerade är möjligen en medbrottsling.

Det YouTubekonto (mona123timo) som användes är väl kartlagt av några av internets bästa snokar. Allt pekar på att det används av Taimour Abdulwahabs hustru, som heter Mona och är sminkös boende i Luton.

Några dagar efter självmordsdådet raderades YouTubeklippen, och aktiviteten avtog. Men sedan några dagar har det åter varit aktivitet på YouTubekontot. Några nya prenumerationer, med en mix av sminktips och Luton Islamic Centres kanal, har lagts till, och något nytt klipp har favoritmarkerats.

Ett par frågor infinner sig. Borde inte varenda dator vara beslagtagen i hennes hushåll? Borde inte hon sitta i dagliga förhör? Borde inte någon svensk journalist sitta på hennes tröskel och pressa henne på sanningen?

PrintFriendly Share



Ursprungsartikel
Källa: Politiskt Inkorrekt